خانه و موزه آتاتورک
نوشته شده توسط : badsa

خانه و موزه آتاتورک

خانه و موزه آتاتورک یادگار بنیان گذار و یکی از مهمترین شخصیت های تاریخی جمهوری ترکیه ،مصطفی کمال پاشا آتاتورک، می باشد که در واقع این خانه بنای بازسازی شده ی ساختمانی می باشد که آتاتورک در آن اقامت داشته است. آنچه در این موزه به نمایش گذاشته شده به خوبی بیانگر نگرش ترک ها نسبت به آتاتورک، و همچنین تفکرات و دیدگاه های خود اوست.

 

تصویری از خانه وموزه آتاتورک 

تصویری زیبا از خانه وموزه

پیشینه تشکیل خانه و موزه آتاتورک

آتاتورک برای اولین بار در مارس ۱۹۳۰ به دلیل سرد بودن هوا در ازمیرIzmir تصمیم گرفت به آنتالیاAntalya که دارای آب وهوای گرم و مطبوعی است سفر و آنجا در ویلایی اقامت کند. به محض ورود، آتاتورک با اشتیاق و خوش آمد ساکنان آنتالیا مواجه شد. هنگام حرکت از کپزKepez به مرکز آنتالیا مردم به ردیف جمع شده بودند تا رهبر جمهوری ترکیه را از نزدیک ببیند.

آتاتورک مدت زیادی در این خانه اقامت نداشت و در ۱۲ مارس تصمیم گرفت به آنکارا Ankaraبازگردد، اما در طول این مدت از موزه ها، خرابه های شهر های باستانی و همچنین مزارع کشاورزی دیدن کرد! پس از آن به جز یک بازدید کوتاه از آنتالیا در طی یک سفر دریایی، آتاتورک برای بار دوم در فوریه سال ۱۹۳۵ به آنتالیا آمد. این بار او یک شب و یک روز در ویلا اقامت داشت. در واقع آتاتورک به طور کلی تنها هفت شب را در ویلای خود در آنتالیا سپری کرد.

 

داخل خانه و موزه آتاتورک 

داخل خانه وموزه آتاتورک;

پس از مرگ آتاتورک در سال ۱۹۳۸ ویلای او تبدیل به یک موسسه ی آموزشی دخترانه شد. در سال ۱۹۸۴ وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه این ساختمان را تحویل گرفت و تصمیم بر آن شد که آن را به موزه تبدیل کنند.

ساختار خانه و موزه آتاتورک

خانه و موزه آتاتورک در دو طبقه شامل یک پذیرایی، حمام، آشپزخانه و تعدادی اتاق در طبقه ی اول می باشد. طبقه ی دوم هفت اتاق دارد که یکی از آن ها به یک بالکن منتهی می شود. بر روی دیوار های طبقه ی اول موزه، ردیفی از روزنامه ها و عکس های مربوط به بازدید آتاتورک از آنتالیا نمایش داده شده است. اتاق خواب شخصی رییس جمهور و همچنین دو اتاق کار در این طبقه بازسازی شده است. به علاوه، کلکسیون کاملی از تمبر های پستی و اسکناس ها با تصاویری از چهره و پیکر آتاتورک وجود دارد.

 

لباس های موجود در خانه وموزه آتاتورک 

لباس های موجود در خانه وموزه آتاتورک;

بیشتر وسایل و اثاثیه قرار گرفته در این خانه از نسخه های اصلی هستند اما برخی نمونه ها از دست رفته یا گم شده با نمونه هایی از مقبره آتاتورک یا موزه ی توپکاپی Top Kapy استانبول جایگزین شده اند؛ برای مثال در بخش اصلی موزه، وسایل شخصی رییس جمهور شامل لباس ها و کفش ها (که از آنتکابیرAnıtkabir ، مقبره ی آتاتورک، به موزه منتقل شده اند) نمایش داده می شود.

چطور به خانه و موزه آتاتورک برویم؟

خانه و موزه آتاتورک در خیابان اسکلار کادسیIşıklar Caddesi در مرکز آنتالیا واقع شده است، مردم شهر و توریست ها می توانند از طریق خطوط تراموا یا اتوبوس به نزدیک ترین ایستگاه واقع در محل موزه برسند.

بدون وسایل نقلیه نیز می توانید پس از قدم زنی در پارک کارالی اوغلوKaraalioğlu park و یا بازدید منطقه کالیچی Kaleiçi district از موزه دیدن کرد. همچنین فاصله موزه از دروازه دیدنی هادریان Hadrian's Gate تنها ۵۰۰ متر می باشد. موزه آتاتورک به جز دوشنبه ها، همه روزه به روی توریست ها باز است.

آدرس خانه و موزه آتاتورک

جنوب آنتالیا - خیابان اسکلار کادسی - جنب پارک کارالی اوقلو

منبع: خانه و موزه آتاتورک





:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: